Skip to main content

Veelgestelde vragen – FAQ

Hieronder vind je de veelgestelde vragen die binnenkomen bij de Nationale Duurzame Bedrijven Route. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

Algemeen

Wanneer kan een organisatie zich aanmelden als ‘duurzaam bedrijf’?

Alle bedrijven die aan het verduurzamen zijn, kunnen zich aanmelden op de website van de Nationale Duurzame Bedrijven Route. Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor instellingen zoals zorginstellingen, agrariërs, scholen, stadskantoren en overheidsinstanties.
 
Op de Duurzame Bedrijven Route kunnen bedrijven hun kennis en praktijkervaring delen over het verduurzamen van hun bedrijf of organisatie. Hierbij draait het in het bijzonder om thema’s zoals het energiezuinig maken van bedrijfspanden, vergroenen van bedrijventerreinen, verduurzamen van productieprocessen of het wagenpark, biobased materiaal gebruik, etc.

Wat gebeurt er met de informatie over een bedrijf op het platform?

Het bedrijfsprofiel verschijnt in het overzicht met duurzame bedrijven op de website van de Nationale Duurzame Bedrijven Route. Websitebezoekers kunnen deze informatie vervolgens raadplegen ter kennisgeving of inspiratie. Mochten zij vragen hebben over de aanpak of resultaten, dan kunnen zij contact opnemen met het bedrijf via het contactformulier op het bedrijfsprofiel.

Welke rol spelen het ministerie, gemeenten, provincies & partners bij het platform en het evenement?

Ter aanmoediging en ondersteuning van het initiatief zoekt de organisatie samenwerking met gemeenten, provincies & partners. Zij geven een financiële bijdrage aan het initiatief en brengen de duurzame voorbeeldbedrijven onder de aandacht bij hun doelgroep.

Mag een bedrijf een adviseur, installatiebedrijf of bouwbedrijf vermelden op het platform?

Voor bezoekers is het heel waardevol om te zien welke partijen betrokken zijn geweest bij de uitvoering. Deze informatie kan een bedrijf vermelden op zijn bedrijfsprofiel bij de toegepaste maatregelen binnen zijn organisatie.

Kan een bedrijf zijn productaanbod onder de aandacht brengen via het bedrijfsprofiel op de Duurzame Bedrijven Route?

Het is niet de bedoeling dat een bedrijf zijn eigen productaanbod gaat promoten via de Duurzame Bedrijven Route. Het doel is om ervaringen te delen. Als een bedrijf expertise in huis heeft, kan dit wel op een genuanceerde manier vermeld worden op het bedrijfsprofiel.

Events

Kan een bedrijf ook een profiel aanmaken als hij geen bezoekers kan ontvangen en niet mee kan doen aan events?

Ja, dat kan. Via de website kan elk bedrijf ervaringen delen om andere bedrijven te inspireren. Openstellen voor een themasessie of voor de Duurzame Bedrijven Dagen is helemaal vrijblijvend. Alle deelnemers van het platform worden altijd op de hoogte gesteld van events en zij kunnen tegen die tijd besluiten of ze daar wel of niet aan mee willen doen.

Heeft een bedrijf zelf invloed op het aantal bezoekers of de bezoektijden als hij zijn bedrijf wil openstellen tijdens de Duurzame Bedrijven Dagen?

Een bedrijf bepaalt zelf op welke dagen hij open wil gaan en hoe laat. Daarnaast kan een bedrijf zelf aangeven hoeveel bezoekers hij maximaal wil of kan ontvangen.